 
 Leniwa noga
Tomasz Konopka
Wydaje się, że nie uczymy się na błędach innych, lecz częściej na własnych, a szkoda. Niestety każde pokolenie musi potknąć się o ten sam kamień. Oczywiście zgadzamy się na to…
 
 Cywilizacyjni spowalniacze
Tomasz Konopka
Nie ma nic bardziej nieopisanego od aktora. Z punktu widzenia pragmatyki ewolucji wydaje się on raczej nikomu niepotrzebny, gdyż niczego właściwie nie wytwarza, niczego nie daje poza…
 
 Gonzo recenzja i konwergencja wszystkiego z wszystkim
Natalia Królikowska
Zaproszenie do recenzji książki, której się nie czytało, ma w sobie coś z zaproszenia na kawę przez dawnego, acz niezbyt bliskiego, znajomego. Nigdy nie jest się pewne, czy…
 
 Łódź obudzona
Joanna Sikorzanka
Od czego zacząć? Od mrożącego krew w żyłach szkicu Gabrieli Zapolskiej „Z miasta zbrodni”? A może od wiersza Aleksego Rżewskiego, pierwszego prezydenta niepodległej Łodzi? Lub od…
 
 Teatr do końca
Tomasz Konopka
Teatr długo nie stawiał publiczności na pierwszym miejscu, w roli swoistego teatralnego podmiotu. Najczęściej przyznawał jej funkcję biernego konsumenta, kogoś, kto przychodzi do…
 
 Balsamowanie czasu – fotografie Zofii Rydet
Andrzej Rostocki
Niezwykłą cechą fotografii jest to, że już w momencie zrobienia zdjęcia należy ono do przeszłości. Być może na tym właśnie polega fenomen fotografowania. Zatrzymuje ono czas i w…
 
 Ocalić stracone
Natalia Królikowska
W dyskusji „Koniec powieści czy powieść przyszłości”, prowadzonej 1969 roku na łamach „Kultury”, Janusz Krasiński stwierdzał: „Każdy z nas, siadając do pisania, ma jakiś powód,…
 
 Ostry cień dyskursu
Magdalena Nowicka-Franczak
Tak jak pan Jourdain całe życie mówił prozą, tak my mówimy dyskursem, przyzwalając nieopatrznie, by ów wszędobylski i hałaśliwy towarzysz zastąpił nasze myśli i narzucił…
 
 Nie czekam na nowego Mroza
Natalia Kólikowska
Czy fabuła czasem Państwa nuży, a bohaterowie męczą? Wydawcy prześcigają się w sprzedawaniu historii — która ciekawsza, bardziej wstrząsająca, oryginalna. Rynek narzuca tempo…
 
 Zwycięstwo „Bożego Ciała”
Piotr Szwed
Niezależnie od tego, czy zdobędzie Oskara, „Boże Ciało” Jana Komasy jest filmem, który odniósł ogromny sukces. Nie mierzy się go ilością międzynarodowych nagród, nominacji czy…
 
 Stasiuk, który jest
Natalia Królikowska
Dokładnie pamiętam moment, w którym po raz pierwszy zapragnęłam zostać literaturoznawcą. Było to dawno temu, w VIII klasie szkoły podstawowej, po lekturze biografii Rafała…
 
 Uff, może to i lepiej, że zostanę dziwakiem
Tomasz Konopka
Ta tęsknota pobycia choć przez chwilę innym, dziwnym, obezwładnia jak obietnica niecodziennej rozkoszy, a przy okazji objawia nasze najskrytsze potrzeby i marzenia. Czy istnieje…
 
 Głos miasta, którego już nie ma
Natalia Królikowska
„Nie dziwcie się, że do Was piszę. To ja, stary łodziak — zawsze nim byłem i na zawsze już nim pozostanę, wszystko jedno, kiedy i gdzie los mnie rzuci, do Lubeki czy do…
 
 Inicjacja w Bagnie Smutku, czyli bardzo osobiście o myśleniu metaforycznym
Natalia Królikowska
Jest taka scena w "Niekończącej się opowieści", w której koń wojownika Atreyu tonie w Bagnach Smutku. Słynny dramat fantasy Wolfganga Petersena to jedna z moich ulubionych…
 
 Prawdziwiej niż było
Piotr Szwed
Rozmowa to zawsze w jakimś stopniu improwizacja, wymagająca otwartości, elastyczności, ale także umiejętności niezatracania się w cudzej opowieści. Właśnie taki charakter miało…
 
 Poeta nie ma lekko
Natalia Królikowska
W ostatnich tygodniach opublikowano kolejne wyniki badań czytelnictwa w Polsce. Czytanie to zajęcie niszowe. Literatura znajduje się na dnie oceanu rozrywek oferowanych…
 
 Apetyt na kino włoskie
Mariola Wiktor
O tym, jak bolesna jest świadomość stagnacji własnej kinematografii, zwłaszcza po złotym okresie kina z lat 50., 60. i 70. oraz z jaką niecierpliwością Włosi czekają na nowe…
 
 Przestrzeń Młynarskiego
Piotr Szwed
Po co nam muzyka? „Stanowi punkt wyjścia i jest kanałem komunikacyjnym, przestrzenią, w której możemy się spotkać i coś wspólnie zrobić”. Ta pochodząca z ostatniego numeru „Gazety…
 
 Krótkie spięcie
Piotr Szwed
W pochodzącej sprzed trzech dekad komedii science-fiction Johna Badhama Krótkie spięcie jeden z przygotowywanych przez wojsko robotów zostaje trafiony piorunem. W ten sposób zyskuje…
 
 RAZEM I OSOBNO – czyli o polsko-czesko-słowackich kontaktach filmowych
Mariola Wiktor
W filmowych kontaktach polsko-czeskich i polsko-słowackich wciąż mamy wiele do zrobienia, poprawienia, ulepszenia.


