
Trzy Miejsca
Tomasz KonopkaPublikacja WUŁ „Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych” Katarzyny Kalinowskiej, Katarzyny Kułakowiej, Eweliny Wejbert-Wąsiewicz i Emilii Zimnicy-Kuzioła zawiera…

Zdrada obrazu w oczekiwaniu stworzonym przez kontekst
Tomasz KonopkaStojąc przed dziełem sztuki, niemal intuicyjnie dostrzegamy rodzaj porządku wynikającego z układu poszczególnych elementów składających się na kształt i kompozycję, bez trudu…

Niezliczone wersje historii
Tomasz KonopkaPublikacja „Opowiedzieć historię. Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku” pod redakcją Joanny Królikowskiej i Weroniki Żyły – zainicjowana przez Studenckie Koło Naukowe…


Spotkanie z "F"
Tomasz KonopkaFestiwale teatralne to prawie zawsze duże wydarzenia, „obfite” w propozycje i cytaty, a do tego zawierające odrobinę jakże atrakcyjnej „egzotyki”. I tak też jest z festiwalami…

Pytania o l’art de la doxa*
Tomasz KonopkaW drugiej połowie XIX wieku rozpoczął się proces wyprowadzania sztuki poza umowną równowagę miedzy tym co klasyczne a nowoczesne. Romantyczny duch zmienił optykę ówczesnej Europy,…

Czas wszystkiego
Tomasz KonopkaDlaczego czas jest dla nas aż tak istotny? Może dlatego, że biegnie tylko w jednym kierunku, nie pozostawiając za sobą niczego więcej prócz krótkotrwałych wspomnień oraz z mozołem…

Reżyser to informacja
Tomasz KonopkaReżyser to z jednej strony niebezpieczny nadmiar informacji, z drugiej jakaś ujmująca dezynwoltura wynikająca z jej braków. To zarazem ważna w teatrze umiejętność, przy jednocześnie…

Energetyczny pragmatyzm średniowiecza
Tomasz KonopkaInteligencja logiczna determinuje efektywność naszych działań. To dzięki niej wykorzystaliśmy ogień, zbudowaliśmy pierwsze domy, dostosowaliśmy się do okoliczności wynikających z…

Leniwa noga
Tomasz KonopkaWydaje się, że nie uczymy się na błędach innych, lecz częściej na własnych, a szkoda. Niestety każde pokolenie musi potknąć się o ten sam kamień. Oczywiście zgadzamy się na to…