
IRIT. Kiedyś – Irenka
Joanna SikorzankaKiedy w 1947 roku wreszcie dotarła do Palestyny, usłyszała, że będzie lepiej, gdy zmieni imię, bo Irenka nie pasuje do kibucu…

Życie po końcu życia
Magdalena Nowicka-Franczak„Obecna” – krótki tytuł, który nadały wyborowi prozy i wierszy Irit Amiel redaktorki tomu, Anita Jarzyna, Agnieszka Piśkiewicz-Bornstein i Marta Tomczok – przecina…

Pisarstwo — pozór autentyczności?
Anna Zatora„Trochę dalej, całkiem samotnie, stała dziewczyna w czerwonej sukience. Zdaje się, że była bardzo piękna. Patrzyła gdzieś w bok, w stronę, gdzie nic się nie działo. Widziałem ją przez…

Czas oswajania liminalności
Karolina JabłońskaDominika Łarionow przekonała mnie, że stan graniczny kryje w sobie ogromny potencjał. Jednocześnie skierowała uwagę na możliwości innego prowadzenia badań nad sztuką współczesną.

Piękno i brzydota – zmiennokształtne toposy
Angelika Siniarska-TuszyńskaPiękno i brzydota stanowią przykład opozycji binarnej, która przez wieki kojarzyła się z dużym uproszczeniem znaczeniowym. Jednocześnie wymienione kategorie (same w…

Miłośniczka szczegółów
Magdalena Nowicka-FranczakZ łódzkiej gali Nagrody Tuwima sprzed pięciu lat utkwił mi w pamięci taki obrazek: drobna Małgorzata Szejnert siedzi na brzegu krzesła à la tron i z lekkim uśmiechem…

Siła sztuki – powrót Brodersona
Joanna SikorzankaTę pięknie wydaną książkę można czytać, zaczynając od lewej strony ku prawej, ale można też od tyłu, co jest zgodne z porządkiem pisma i publikacji w języku hebrajskim i jidysz.…

Alchemiczka sensu - recenzja książki „Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator”
Magdalena Nowicka-FranczakCo łączy Joannę Bator z Paulo Coelho? Prawie nic. Chyba tylko to, że w jej książkach, podobnie jak w bestsellerach Brazylijczyka, czytelniczka odnajdzie jakąś cząstkę…